İnternet, pazarlama, internet üzerinden pazarlama ya da internetten para kazanma konularını SEO ve SEM başlıkları altında toplayabiliriz. Kısaltılmış her iki kelime de İngilizce kökenlidir. SEO (Search Engine Optimization), arama motoru optimizasyonu SEM,(Search Engine Marketing) arama motoru pazarlamacılığıdır.
SEO ve SEM arasındaki farklara geçmeden önce ikisinin de temel bir tanımını yapalım isterseniz. SEO’nun açılımı Search Engine Optimization’dır, Türkçe’de Arama Motoru Optimizasyonu olarak isimlendirilmiştir.
SEM (Search Engine Marketing) ise Arama Motoru Pazarlaması’dır. En popüler SEM aracı ise Google’ın Ads’dür. SEM kısaca, arama motorları üzerinden ücretli reklam çıkılması işlemidir.
Şimdi gelelim bu iki dijital pazarlama yöntemlerinin arasındaki farklara;
1. Kalıcılık: Google Ads ile bütçeniz kadar arama sonuçlarında görüntülenebildiğiniz için kalıcılığınız bütçenize bağlıdır. Reklamlardaki rekabet ve maliyet, reklamlarınızın çoğu zaman ya çıkmamasına ya da alt sıralarda yer almasına sebep oluyor. Bu nedenle sayfanızın arama sonuçlarında çıkması kalıcı olmamaktadır. SEO’da ise doğru ve sürekli yapılan çalışmalar ile kalıcılığınız baki olmaktadır. Örneğin 1. sayfada yer aldığınızı varsayalım yeni bir algoritmadan gelen dalgalanmalar ya da yanlış yapılan bir çalışma olmadığı sürece yeriniz uzun süre 1. sırada yer almaya devam edecektir.
2. Hız: SEM yani Google Ads, Yandex Direct gibi reklam çalışmaları SEO’ya göre daha çabuk sonuç vermektedir. Reklamlarınızın getirisini 1 gün içinde görebilir ve dönüşüm raporlarına ulaşabilirsiniz. İstediğiniz anda reklamlara müdahale edebilir, durdurabilir, yeniden reklam oluşturabilirsiniz. SEO’da ise uzun süreli bir çalışma gerektiğinden sonuçları da 1-2 günde belli olmamaktadır. SEO’nun etkisini ve verimini ölçmek için birkaç ay geçmesi gerekebilir.
3. Maliyet: SEO, SEM’e göre daha az maliyete sahiptir. SEM’de, belirlenen anahtar kelimelerin tıklama başı maliyeti diğer reklamverenlerin tekliflerine göre sürekli değiştiği için durağan bir maliyette değildir, sürekli artışlar gösterebilmektedir. SEO’da ise önceden belirlenen bir maliyet üzerinden gidilir ve bu maliyette artışlar olmaz. SEO maliyeti Ads’e göre çok daha düşüktür.
4. CTR ( Tıklama Oranı): Arama yapan kullanıcılar pek reklamlara tıklama eğilimi göstermemektedirler. Bunun sebebi ise reklam ticari amaç güttüğü için kullanıcılara istedikleri içerikleri sunmuyor olabiliyor. Kullanıcılar organik sonuçlarda çıkan sayfalara daha fazla tıklama eğilimi göstermektedir, daha doğru ve isabetli içeriklerin yer aldığını düşündükleri için. Yapılan araştırma sonuçlarına göre kullanıcılar arama sonuçlarında %80 SEO’yu %20 SEM’i tercih ediyor. SEO sonuçlarının CTR oranları daha fazladır.
5. İçerik Kalitesi: SEM’de ticari amaç güdüldüğü için içerikler çok da kullanıcıyı doyurucu olmayabiliyor. SEO’da temel amaç kullanıcı yararı olduğu için daha kullanıcı dostu içerikler sıralamada yer almaktadır.
6. İlk Sayfa Garantisi: Google’ın kendi reklam politikalarında da belirttiği gibi SEM’de hiçbir zaman ilk sıra veya sayfa garantisi yoktur. Fakat SEO çalışmalarında doğru bir strateji izlendiği takdirde ilk sayfaya geçilebilir ve yeriniz uzun süre kalıcı olabilir.
7. Bilinirlik: SEM reklamları ile bütçeniz oranında platformda yer aldığınız için bilinirliğiniz de çok akılda olmayacaktır. Fakat SEO çalışmaları ile sürekli sıralamanızı geliştirir, üst sıralara çıkarak vitrinde markanızı sunabilirsiniz. Marka bilinirliğinize katkısı oldukça büyük ve etkilidir.